fot. Anna Heronimek |
Tematem przewodnim wydarzenia było wykorzystanie prawa własności intelektualnej w budowaniu firmy w branży modowej. Licznie zebrani goście mogli dowiedzieć się m.in. jak wyglądają początki startup’u w sektorze modowym oraz poznać prognozy czekające polski rynek e-commerce w nadchodzących latach. Poruszony został również ważny i aktualny temat praw i zagrożeń związanych ze sprzedażą produktów na aukcjach internetowych oraz w mediach społecznościowych.
Fashion Law Business zadbało nie tylko o ciekawą oprawę wizualną wydarzenia (piękne wnętrzna Galerii MiTo) ale również o wysoki poziom merytoryczny prelekcji wygłoszonych przez zaproszonych na spotkanie mówców.
Pierwszym prelegentem była Pani Zuzanna Kopaczyńska - Grabiec – radca prawny w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych SPCG T. Studnicki, K. Płeszka, Z. Ćwiąkalski, J. Górski. Pani Mecenas zapoznała słuchaczy z prawnymi aspektami zakładania działalności gospodarczej w branży modowej w Polsce, a następnie wyjaśniła, czym jest wzór przemysłowy (np. określony krój sukienki) i jak odbywa się jego rejestracja. Prelegentka przedstawiła ponadto wady i zalety płynące z zarejestrowania wzoru przemysłowego oraz wyjaśniła czym jest ochrona wzorów niezarejestrowanych. Pani Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec zakończyła swoje wystąpienie omówieniem sposobów ochrony wzorów przemysłowych przed nieuczciwym naśladownictwem.
Następnie głos zabrała Pani Zuzanna Wachowiak, współzałożycielka jednej z najprężniej rozwijających się firm modowych w Polsce - marki Bizuu. Pani Zuzanna podzieliła się ze zgromadzonymi w Galerii MiTo gośćmi swoimi – nie zawsze łatwymi - doświadczeniami budowania marki w branży modowej w Polsce. Mówczyni przyznała, że w swojej codziennej pracy spotyka się z wieloma przypadkami naruszeń praw własności intelektualnej, na które stara się możliwie szybko reagować. Pani Zuzanna podkreśliła, że świadomość swoich praw i możliwości ich ochrony jest – zwłaszcza na trudnym rynku modowym – szczególnie istotna. Prelegentka przyznała równocześnie, że w przypadku wykrycia naruszeń dużym wsparciem jest dla niej siostra (z wykształcenia prawnik).
Kolejną mówczynią była dr Krystyna Łuczak-Surówka, historyk i krytyk designu, wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, współwłaścicielka firmy VZÓR. Dr Łuczak-Surówka zaprezentowała słuchaczom jeden z najsłynniejszych polskich wzorów lat 50. – fotel RM 58 autorstwa Romana Modzelewskiego. Siedzisko o wadze 10 kg zostało wykonane z włókien szklanych oraz żywicy epoksydowej – materiałów, które w latach 50. ubiegłego wieku były absolutnymi hitami rynkowymi. Ta perełka polskiego designu została oddana do produkcji dopiero po pięćdziesięciu latach od momentu stworzenia. Dzisiaj model RM 58 jest sztandarowym produktem marki VZÓR. Dzięki aktywności dr Krystyny Łuczak-Surówki fotel RM 58 znajduje coraz szerszy krąg fanów na całym świecie. W czerwcu tego roku firma VZÓR postanowiła wprowadzić model RM 58 do regularnej produkcji. Dzięki temu ten kultowy element polskiego wzornictwa lat 50. może znaleźć się w domu każdego miłośnika designu.
Po ciekawym wystąpieniu dr Krystyny Łuczak – Surówki, głos zabrał Radzym Wójcik - prawnik w zespole transakcyjnym Kancelarii Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy sp.k. Prelegent powrócił do prawnych aspektów rozwijania marki na rynku modowym. Współtwórca portalu Korporacyjnie.pl. przedstawił słuchaczom dwa rodzaje pozyskiwania środków na rozwój firmy (nie tylko tej w branży modowej). Prawnik wyjaśnił sposoby pozyskania środków za pomocą funduszy private equity, które dają możliwość osiągania średnio- i długoterminowych zysków z przyrostu wartości kapitału firmy. Celem funduszy private equity może być m.in. rozwój nowych produktów i technologii lub zwiększenie kapitału obrotowego. Drugim wskazanym przez Prelegenta sposobem pozyskiwania środków na rozwój firmy są inwestycje w papiery wartościowe.
Ostatnimi prelegentami spotkania w MiTo byli Marcin Kroll – prawnik w Kancelarii Radców Prawnych Hasik, Wiński & Partners oraz Patryk Dykas – prawnik z Kancelarii LSW – Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy. Panowie Kroll i Dykas są także twórcami bloga prawniczego poświęconego zagadnieniom prawa własności intelektualnej IPGuide.pl. Prawnicy zaprezentowali możliwości pozyskiwania środków na rozwój firmy za pomocą metody crowdsourcingu. Prelegenci wyjaśnili czym jest crowdsourcing posługując się definicją stworzoną przez Jeff’a Howe’a, który rozumie crowdsourcing jako „outsourcing zadań wykonywanych tradycyjnie przez wyspecjalizowany podmiot (zazwyczaj pracownika) do niezdefiniowanej, zwykle szerokiej grupy ludzi w formie otwartego zaproszenia”. Prawnicy przedstawili słuchaczom przykłady zastosowania crowdsourcingu w branży modowej, a ponadto wskazali sposoby zabezpieczenia praw własności intelektualnych w przypadku posługiwania się tą metodą pozyskiwania środków.
Na koniec spotkania na gości czekała niespodzianka - loteria z cennymi upominkami. Sponsorami nagród w loterii były m.in. marka Bizuu, Poczta Balonowa oraz Fabryka Stylu.
Relację video z wydarzenia przygotował Michał Wiśniewski (MWLancer).
***
Autor: Magdalena Miernik
(www.lookreatywni.pl)