"Polski rynek treści muzycznych online znajduje się w momencie przełomowym. W 2011 r. na rynek wszedł iTunes. W 2012 r. – Spotify. Jednym z powodów, dla których globalni gracze dosyć późno pojawili się na polski rynku jest także przekonanie firm prowadzących serwisy oferujące dostęp do treści muzycznych online o wysokim poziomie piractwa w Polsce. Niektórzy, popularni artyści osiągają sukces finansowy dzięki eksploatacji nagrań w sieci.
W USA wzrost rynku treści muzycznych online postępuje zdecydowanie szybciej. Jednym z powodów wolniejszego rozwoju elektronicznego rynku treści muzycznych w Europie jest terytorialny charakter praw autorskich, który przesądza o tym, że otworzenie sklepu oferującego dostęp do nagrań online na terenie całej UE jest trudniejsze niż uruchomienie takiego przedsięwzięcia w USA. "
[Źródło: Jak prawo autorskie wpływa na rynek muzyczny w sieci? – prezentacja Raportu dotyczącego funkcjonowania elektronicznego rynku treści muzycznych w Polsce]
Źródło: Coco du Trocadero |
Jak powstaje piosenka?
Czy ściąganie filmów z Internetu jest legalne?
Studniówka, wesele, bal karnawałowy, radio u fryzjera - a tantiemy dla twórców i artystów.
Twórcy, wykonawcy, kompozytorzy i producenci - jakie prawa ich chronią?
Czy prawo chroni tak samo gwiazdy muzyki pop, muzyków amatorów i tych np. z filharmonii?
You Tube i inne serwisy społecznościowe - co wolno, a czego nie wolno tam "wrzucać".
Nie tylko policja i prokuratura - kto w Polsce ściga piratów i tych, którzy łamią prawa autorskie.
Przedruk - płacimy czy nie?
Dozwolony użytek osobisty - jaki jest jego zakres.
Organizacja Zbiorowego Zarządzania - komu służy, w czyim interesie działa.
Tantiemy - od czego zależy koszt i kogo o to pytać?
Koncert i kino - czego i dlaczego nie wolno?
Piratowanie, pirackie paserstwo i korzystanie z pirackich nagrań - zagrożenia i kary.
Domowa biblioteka kinomana - czy film zapisany na twardym dysku dekodera to już piractwo? Czy istnieje kopiowanie filmów na DVD na użytek prywatny.
Piszesz, komponujesz, malujesz, tworzysz, śpiewasz, grasz? Może warto się zarejestrować - Co daje status twórcy.
Małe i wielkie prawa autorskie.
Czy jest muzyka, za którą nie płaci się tantiem?
Czego nie chroni prawo autorskie?
Korzystanie z cudzego utworu. Na jakich zasadach można wykorzystać fotografię, sample czy fragment cudzego filmu.
Kiedy przestajesz być autorem i nie możesz czerpać z tego zysków. Przekazanie majątkowych praw autorskich.
Jak nie dać się wykiwać? Dlaczego artyści współpracują z organizacjami zbiorowego zarządzania.
Jednym z Prelegentów na konferencji "Muzyka a prawo" jest Aleksandra Sewerynik - prawnik specjalizujący się w prawie autorskim, dyrygent chóralny. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wydziału Dyrygentury Chóralnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
Jako prawnik i muzyk łączy wiedzę z obu tych dziedzin w swojej działalności zawodowej i naukowej. Freelancer - doradza, konsultuje umowy, sporządza opinie prawne, prowadzi szkolenia z zakresu prawa autorskiego. Wykłada prawo autorskie na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Stale współpracuje z Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych. Autorka bloga prawomuzyki.pl o prawie autorskim dla muzyków i prawników, którzy chcą lepiej zrozumieć specyfikę ochrony twórczości muzycznej.
Współpracuje z Rzeczpospolitą. Jest autorką artykułów publikowanych w cyklu "Z miłości do muzyki" w tygodniku prawniczych opinii "Rzecz o prawie", nowym dodatku do Rzeczpospolitej.
fot. Mateusz Żaboklicki |
Kolejnym Prelegentem będzie dr Leszek
Lorent, perkusista;
ur. 8 listopada 1984 w Żaganiu. W 2008 roku ukończył z
wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w
klasie perkusji prof. Stanisława Skoczyńskiego. W roku 2003 został
laureatem pierwszego miejsca na Ogólnopolskim Konkursie Perkusyjnym
we Wrocławiu. W maju 2008 roku jego nagranie kompozycji Stanisława
Moryto Per
Uno Solo
zdobyło pierwsze miejsce na Międzynarodowym Konkursie AES
w
Amsterdamie. W 2010 roku wraz z Maciejem Nerkowskim (Scontrii
Duo)
został Laureatem II Nagrody na międzynarodowym Konkursie
Współczesnej Muzyki kameralnej w Krakowie.
Regularnie
bierze udział w festiwalach: Warszawska Jesień, Festiwal
Aujourd’hui Musiques w Perpignan, Flaneries musicales w Remis,
Festiwal Novelum w Tuluzie oraz w wielu kursach prowadzonych przez
wykładowców krajowych i zagranicznych. Jako solista występował z
Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Narodową, Orkiestrą
Teatru Wielkiego w Warszawie, Filharmonią Zielonogórską. W
2010 roku Leszek Lorent wykonał solową partię multiperkusyjną w
spektaklu Oresteia
Iannisa Xenakisa (w reżyserii Michała Zadary) w Operze Narodowej w
Warszawie (część Kassandra
na multiperkusję, baryton falsetowy i psałterium).
W 2012 roku artysta otrzymał tytuł Doktora Sztuki Muzycznej. Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, członkiem Stowarzyszenia Artystów Euforis, członkiem Stowarzyszenia Artystów #Art. Jego artykuły z pogranicza muzyki i filozofii są publikowane w piśmie warszawskich uczelni artystycznych Aspiracje oraz w Zagadnieniach Naukoznawstwa wydawanych przez Polską Akademię Nauk.
W
2003 roku otrzymał stypendium Prezesa Rady Ministrów oraz
stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia
w dziedzinie muzyki. W latach 2006-2009 brał udział w programie
stypendialnym „Socrates – Erasmus”, uczestnicząc w kursach
interpretacji nowej muzyki w Estonii (Tallin). W październiku 2009
roku został stypendystą banku Societe Generale. W 2010 roku
otrzymał stypendium w ramach programu „Socrates – Erasmus”,
umożliwiające mu dalsze kształcenie w Conservatoire Nationale
Superieur Musique et Danse de Lyon w mistrzowskiej klasie prof. Jeana
Geoffroy'a.
Leszek
Lorent ma na swoim koncie prawykonania dzieł wielu współczesnych
kompozytorów. Specjalizuje się w wykonywaniu utworów
multiperkusyjnych oraz dzieł teatru instrumentalnego. Jako
specjalista tej dziedziny sztuki bierze udział w wielu konferencjach. Zachęcamy do odwiedzenia jego strony: www.leszeklorent.pl
Zapraszamy na spotkanie na którym porozmawiamy gdzie w muzyce odnajdujemy prawo.
Program
18:30 Rejestracja i sesja networkingowa
19:00 Powitanie Uczestników
19:05 Spotkanie inspirujące I
Aleksandra Sewerynik, prawnik, dyrygent chóralny, www.prawomuzyki.pl : Czego nie chroni prawo autorskie? Korzystanie z cudzego utworu. Chronione i niechronione elementy utworu muzycznego oraz co wynika w kontekście korzystania z cudzej twórczości muzycznej (na przykładzie samplowania, remiksów, plagiatu, opracowań (instrumentacji i aranżacji)).
19:30 Spotkanie inspirujące II
dr Leszek Lorent: O muzyce i biznesie muzycznym "od kuchni"www.leszeklorent.pl
20:30 Networking
Data: 4 marca (wtorek) 2013
Godzina: 18:30
Ilość miejsc ograniczona!
Inwestycja w siebie: 50 zł
Zainteresowane osoby prosimy o potwierdzenie uczestnictwa poprzez uiszczenie wpłaty przez platformę przelewy24.pl
Link do wpłat: Muzyka a prawo
Link do wydarzenia: Facebook |
contact@fashion-law-busine
Organizator spotkania:
Fashion Law Business